Jump to content

Óratípusok, jógairányzatok a LoveYoga Óbuda kínálatából


Minden jóga alapja

Hatha jóga

A Hatha jóga rendkívül széles eszköztára hatékony gyakorlatokat nyújt a testi funkciók és a mentális működés kiegyensúlyozására. A rendszeres gyakorlás által egyre inkább képesek vagyunk megtartani egyensúlyunkat, ami fiziológiai-élettani szempontból és a lelki-tudati folyamatokat tekintve is jelentős változást hoz életünkbe.

A Hatha jóga gyakorlatai segítik a túlerőltetett izmok lazítását, megerősítik a gerincoszlop tartóizmait és rávezetnek a helyes testtartás tudatosságára. Modern világunkban mindenkinek ajánlott, aki ülőmunkát végez.

A gyakorlatokkal kiegyensúlyozzuk az idegrendszert, hatékonyabbá tesszük a belső szervek működését, az emésztést. Jótékonyan hatunk a hormonrendszerre, a belső elválasztású mirigyekre.

De nem csak testileg leszünk rugalmasabbak és erősebbek. A Hatha jóga gyakorlásának eredményeként mentálisan ellazulunk, nyugodttá válunk, könnyeden és magabiztosan cselekszünk, így egészségesen és boldogan élhetünk.

A gyakorlás részét képezik a légző gyakorlatok, ászanák (testtartások), mudrák (kéztartások), bandhák (zárak), relaxáció és meditáció. A kezdő Hatha jógaórákon nagy hangsúlyt fektetünk a testtartások precíz és pontos kivitelezésére valamint a légzésre.

A Hatha jóga tulajdonképpen minden jógairányzat alapja, érdemes tehát rendszeresen gyakorolni, akár önmagában, akár egyéb jógairányzatokkal vagy bármilyen sporttevékenységgel párhuzamosan.

 

Klasszikus jóga

A Klasszikus jóga karbantartja a testet és a lelket, melynek kulcsa: tökéletesítsd életed térségét! A helyes Klasszikus jóga magában foglalja:

  • a Bhakti Jógát, a szeretet jógáját, az Isten-eszmény iránt való odaadást.
  • a Rádzsa Jógát, a királyi jógát, az elmélyedés gyakorlatát, a megismerés és önuralom tanát Patandzsali Jóga-szutráinak, aforizmáinak segítségével.
  • a Karma Jógát, a helyes cselekvés jógáját, mely az önzetlen és érdek nélkül való cselekedetek révén kívánja elérni a felszabadulást.
  • a Kundalini Jógát, az öntudat tüzét és „erejét". (Kundalini = gyűrűs, gyűrűzött; kígyó, a megismerés kígyója, az öntudat kígyó-ereje, melyet csak a jóga ébreszthet fel egészen, a maga teljes és maradéktalan mivoltában.)
  • a Hatha Jógát, melynek exoterikus ágazata a testi, idegrendszeri funkciók felett való tökéletes uralomra jutás révén teremti meg a helyes megismerésre alkalmas, eszményi elmeállapotot, míg ezoterikus ágazata az énnek, az én-tudatnak a megfékezése és a teljes megszüntetése által jut el az egység megismeréséhez, és vezet ez a felszabaduláshoz.

A jógának bármelyik irányzatát és ágazatát követi és gyakorolja is az ember, – ha a fejlődés legmagasabb fokára ért – ugyanahhoz a bölcsességhez jut el.

Fókuszban a gerinc

Gerincjóga vinyasa

Mindenkinek ajánlott, aki ülőmunkát végez. A Hatha jóga alapjaira felépített gyakorlatok segítik a túlerőltetett izmok lazítását, megerősítik a gerincoszlop tartóizmait és rávezetnek a helyes testtartás tudatosságára.

A vinyasa-jóga kifejezés légzés által irányított jógát jelent. Egy vinyasa gyakorlatsor felfogható egy hosszú légzőgyakorlatnak, melynek középpontjában a légzés van, és ebbe illeszkednek a mozdulatok.

Az órákon az ászanákat több változatban hajtjuk végre, részben mozgással egybekötve, részben rövidebb (5-8 légzéses) kitartásokkal. A mozdulatokat viszonylag lassan gyakoroljuk, figyelve a légzést, az izmok működését. A légzésre figyelés a fizikai hatásain túl egyben eszköze a tudatos jelenlét gyakorlásának is.

Mitől Gerincjóga? A gyakorláson nem csak az ismert jógapózokkal és azok változataival találkozhatsz, hanem olyan célzott gyakorlatokkal is, melyek segítenek aktivizálni és erősíteni/nyújtani a gerinc stabilizálását és mozgását meghatározó izmokat. A helyes tartás nem csak az egészségünk, hanem a jóga légzőgyakorlatainak (és egyáltalán a megfelelő légzésnek) egyik alapfeltétele is.

Kinek ajánljuk? Ha szeretsz jógázni, mozogni, ha sokat ülsz, ha sokat állsz, ha fáj a derekad, a hátad, a vállad, ha keményen hobbysportolsz, ha élsportolsz, ha rossz a tartásod, ha még sosem jógáztál, illetve ha van egy kis szabadidőd amit szeretnél kellemesen és hasznosan eltölteni.

Gerincerősítő jóga

A gerincerősítő jóga kifejezetten a gerincoszlop és az azt tartó izomzat, és a törzsizomzat rehabilitációjára és fejlesztésére szolgál.

Az órán ugyanúgy gyakoroljuk a jóga klasszikus elemeit, légző gyakorlatokat, relaxációt és ászanákat, különös hangsúlyt fektetve a csigolyák, porckorongok, és gerincoszlop menti izmok kíméletes, de határozott és tudatos mozgatására, és a törzs (core) izmok erősítésére. Az óra kezdőknek és haladóknak is ajánlott.

Korán kelőknek, munka előtt felfrissülni vágyóknak

Frissítő jóga

Hatha jóga alapokra épülő, élénkítő jógaóra. Ha ezzel indítod a napot, nemcsak egyszerűen felfrissülsz, hanem magabiztosabb és hatékonyabb is leszel a munkádban. Ne lepődj meg, ha a mosoly mindennapjaid természetes összetevőjévé válik!

Lazító órák

Stresszoldó jóga

A stresszoldó jóga tökéletes segítséget nyújt számodra, hogy a hétköznapi élet során kifelé fordított figyelmedet ismét befelé, önmagadra irányítsd. Szinte mindannyian érezzük, hogy a mai kor emberének milyen sok szituációban kell egyszerre helytállnia, az élet ritmusa felgyorsult.

Ismerkedj meg ezzel a jógatípussal, ha szívesen lassítanál, és felfedeznéd, hogy mit adhatnak számodra a lassabban és lágyabban végzett jógagyakorlatok. Az órán kiemelten foglalkozunk a vállöv, a deréktájék és a csípő lazításával, hiszen a stresszből adódó fizikai blokkok jó részét ezeken a területeken tároljuk.

Az órán kezdőként is részt vehetsz, a gyakorláshoz csak kényelmes ruházatra lesz szükség.

 

Yin jóga

A jóga azon válfaja, amely a yin és yang minőségek közül a yin energia áramlását erősíti, ami a lágy, passzív, befogadó minőség.

A többnyire ülő és fekvő ászanákba hosszan és a lehető legkényelmesebben belehelyezkedünk és így elérjük a teljes ellazulást, átadjuk a testsúlyunkat a gravitációnak, így az izmokból, ízületekből és az azokat tartó pólyákból (fasciaból) is kioldódnak a fizikai blokkok, csomók, salakanyagok, és tudatosan egyre jobban megérkezve a fizikai érzetekhez a testünkben az érzelmi blokkokat és feszültségeket is könnyen el tudjuk engedni. A yin jóga gyakorlása a teljes és maradéktalan ellazulást és önmegadást szolgálja, ami által egy mély belső nyugalom jelenik meg a tudatunkban, amiben átélhetjük a testi-lelki feloldódást. Az óra kezdőknek és haladóknak is ajánlott.

Dinamikus, erősítő, nyújtó és áramlós órák

Vinyasa Flow, avagy a tradicionális jóga dinamikus változata

A Vinyasa Flow-ban az izmok statikus és dinamikus kondícióját egyszerre fejlesztjük, így lesz a test erős, ugyanakkor rugalmas is.

A Vinyasa Flow kifejezés jelentése: „tudatos módon egymás után helyezni.” Ez egy dinamikus jógastílus, melyben az ászanákat (testhelyzeteket) egymásba fűzve, sorozatokban gyakoroljuk, így képezve egy folyamatos áramlást. Az ászanáig vezető út, a testhelyzet felvétele ugyanolyan fontos, mint maga az ászana. A légzés és a mozgás összehangolása hangsúlyos, hiszen így lesz mindkettő tudatos és áramló, a gyakorló pedig koncentrált és jelenlevő.

A testben tárolt mentális és érzelmi feszültség, energetikai blokk a mozgás keltette belső hőtől oldódik, a mély egyenletes légzés pedig lazítja, megnyugtatja a testet és az elmét. A Vinyasa Flow bátorítja a jógázó aktuális állapotához, szintjéhez igazodó gyakorlást. Ha kezdő jógázó vagy, akkor kissé lassabban végezzük a mozgást, s egy-egy ászanában többet időzünk, hogy legyen alkalom a pozíciókat megérezni, finomítani és a helyes kivitelezést biztonságosan elsajátítani. Így gyakorlatban is alkalmazva a Jóga Szútra első és talán legfontosabb Yama-ját, az Ahimsát, vagyis az erőszakmentességet.

Dinamikus jóga

A dinamikus jóga a kezdő ászanák és különféle flow technikák segítségével építi, táplálja a lelket, valamint koncentráltan erősíti a hátizomzatot, gerincet. Dinamizmusát az egyes pozíciókba beépített karmunkának köszönheti, amely erőteljesebbé, kissé edzésszerűvé teszi a jóga örömét. A lágy zene és lassú légvétel segít koncentrálni, befelé figyelni, a dinamikus áramlás pedig fejleszti, formálja izmainkat. Az óra első 50 percében a hangsúlyt az ászanák helyes kivitelezésére fektetjük, gyógyító hatásuk a háttérbeli folyamatok részét képezi. Az utolsó 10 percben nyújtással zárjuk az órát, valamint üdvözöljük testileg-lelkileg felfrissült szervezetünket. A dinamikus jóga kifejezetten a gerinc épségére koncentráló jóga típus, folytonos gyakorlásával érjük el a funkcionálisan egészséges hátizomzatot. Tökéletes megelőzés, valamint rehabilitálás az egész napos ülőmunka következtében kialakult gerincproblémákra.

bodyART

A bodyART™ mozgásanyagát tekintve a jógából veszi fő elemeit, amelyhez a gyógytornából, és a japán Do In-ból ismert elemeket rendel hozzá, és speciális légzéstechnikát kapcsol, ezzel biztosítva a teljes összhangot az edzés és a relaxáció együttes hatása között.

A statikus és dinamikus erőelemek mellett bőven tartalmaz nyújtó és lazító hatású gyakorlatokat is, amelyek pozitívan hatnak testünk rövidülésre és gyengülésre hajlamos izmaira. Minden gyakorlat kontrollált és tudatos kivitelezést igényel, amelyet speciális légzés alkalmazása segít. A bodyART™ edzéssel fejlődik a hajlékonyág, az erő, az állóképesség, a kitartás, az egyensúlyérzék, a stabilitás, a türelem, a tudatosság, illetve olyan készségek és képességek, amelyek a harmonikus mozgás, a tudatos lét elkerülhetetlen alapjai.

Hatha flow jóga

Olyan dinamikus mozgású órát jelent, ahol a mozdulatok egymásból következnek. Egyik a másikat hívja életre egymás „ellentétpárjaként”, például egy erősítő mozdulat, nyújtó hatású mozdulatba áramlik át. Az így keletkezett hatások folyamatosan kiegyenlítődnek, egyensúlyi állapotot tartva fenn szervezetünkben.

Mivel az órán a folyamatos mozdulatalkotást az egyenletes légzésünk ütemére fűzzük fel, így tudatunk nyugalmi állapotban marad, és lehetőségünk nyílik megfigyelni az adott pillanatban bennünk zajló folyamatokat.

Fókuszban a gyakorlatok pontos kivitelezése

Precíz Hatha jóga

Ezen az óran a klasszikus jóga elemeit gyakoroljuk: légző gyakorlatok, ászanák, mudrák (kéztartások), bandhák (zárás), relaxáció és meditáció. Nagy hangsúlyt fektetünk a testtartások precíz és pontos kivitelezésére, a személyre szabott javításra, a légzésre és az eszközhasználatra.

A testtartások pontos és helyes kivitelezését segíti a hengerpárna, jóga tégla, habszivacs blokk, heveder és a takaró használata. Az órán mélyebben átélhetjük a jóga tudományát, mert a gyakorlatok terápiás hatása is ismertetésre kerül, így szert tehetünk a „mit miért és hogyan teszek a jógagyakorlásban” ismeretére is. Az óra kezdőknek és haladóknak is ajánlott.

Akár 50 felettieknek is

Senior jóga

A senior jógaórán a jógatudomány klasszikus elemeit (légző gyakorlatok, relaxáció és ászanák) gyakoroljuk, hogy a testünket finoman mozgatva ellazuljunk fizikailag, mentálisan és érzelmileg, ami által a sejtek megújulnak és új energiával töltődnek fel.

A kifejezetten 50 feletti korosztálynak ajánlott jógában figyelmet fordítunk a csontok, izmok és ízületek kíméletes és gyengéd mozgatására, ellazítására. Az órán lassan, tudatosan odafigyelve mozdulunk a testtartásokban és azok között, kímélve a térdeket, csípőt, vállakat. Az óra kezdőknek és haladóknak is ajánlott.

Hölgyek, anyukák, kismamák számára

Női jóga

Ez a hatha jógára épülő irányzat a gyakorlatok közben kiemelt figyelmet fordít a női szervek sajátosságaira, az órák áramlós jellege pedig segít a nőiség tudatosabb megélésében.

Kismama jóga

Az egyik legjobb dolog amit a várandós kismamák tehetnek gyermekükért és Önmagukért, ha a terhesség ideje alatt is jógáznak. Ám nagyon fontos, hogy ilyenkor csak meghatározott gyakorlatokat végezhetnek: a Kismama jógaórákon ezekkel ismerkedhetnek meg. Ebben az időszakban erősen ellenjavallott más jógairányzatok gyakorlása!

A boldogasszonyoknak, akik szívük alatt magzatot hordanak, megtanítjuk a helyes légzést, az izmok és a test ellazítását, ami nemcsak az áldott állapot ideje alatt, de a szülésnél is hatékonyan csillapítja a fájdalmat, és energiát ad. Elsajátítjuk a szülést megkönnyítő testhelyzeteket, és a szülés utáni időszak első hetétől a hatodik hétig terjedő időszakra vonatkozó gyakorlatokat.

Birthlight kismama jóga

Ez a különleges módszer a Hatha jóga gyakorlatait ötvözi a természeti népektől átvett gyakorlatokkal. A módszert Francoise Freedman dolgozta ki, aki orvos-antropológusként sokáig élt együtt az Amazonas természeti népeivel. Megfigyelte, hogy a várandós nők miként készítik fel testüket az előttük álló változásokra, a vajúdás és a szülés folyamataira.

A Birthlight kismama jógaórákon való részvétellel kíméletesen, mégis hatékonyan készítheted fel magad az örömteli várandósságra, valamint segítheted kisbabád gyengéd születését. A gyakorlás során kiemelt szerep jut azoknak az ászanáknak, amelyekkel megelőzzük és enyhítjük a várandós test fájdalmait. Megerősítjük a gátizmokat, a szülőpozíciók és légzéstechnikák elsajátításával támogatjuk a gyengéd szülést és születést. A vezetett jóga nidra, vagyis a relaxáció alatt pedig egy különlegesen ellazult állapotban tapasztalhatod meg a babáddal való kapcsolatfelvételt.

Az órák látogatása már a várandósság korai szakaszában is elkezdhető, de a 8-12. hét között csak a légzőgyakorlatok, a relaxáció és a meditáció gyakorlása ajánlott.

Babás jóga

A babás jógaórán az anyuka jógázásán van a hangsúly, a gyakorlás közben a babák a teremben kúsznak-másznak, játszanak, szocializálódnak. Leginkább statikus pózokat végzünk, melyekkel erősítjük a core (törzs) izomzatot, a hasizmot, a hátizmokat, és a gátizomzatot, amelyek a várandósság és a szülés során meggyengülhettek.

Emellett nyújtjuk a váll és a mellkas izmait, amelyeket a babázás erősen igénybe vesz, és gyakran izomfeszültség alakul ki bennük Végzünk fordított pózokat, amelyekkel tehermentesítjük a visszereket, az alhasi szerveket, és nem utolsó sorban fiatalítjuk magunkat. :-)

Ha a babák fel akarnak kéredzkedni, akkor az álló ászanákat el lehet végezni úgy is, hogy a babákat a kézben tartjuk. A talajon végzett pózoknál pedig a földön tudunk velük kapcsolatot teremteni.

Érdemes néhány kedvenc játékot magatokkal hozni az órára! A babákat 3 hónapostól 2 éves korig várjuk.

10 éves kortól

Tini jóga

A 10 éves kortól ajánlott Tinijóga foglalkozások Vinyasa Flow jógastílusban zajlanak, ahol olyan tudatosan sorba rendezett nyújtó, erősítő és tartásjavító gyakorlatsorokon haladunk végig, amelyek kifejezetten a fejlődésben lévő szervezet számára lettek kialakítva. A Vinyasa Flow jóga egy dinamikus, áramló jógastílus, amely egyaránt biztosítja az izmok statikus és dinamikus kondicionálását, valamint azok nyújtását. Ebben a korosztályban a fiatalok figyelmi, összpontosítási képessége és testi adottságai miatt a haladó szintű gyakorlatokat is könnyedén elsajátítják (egyensúlyi ászanák, különféle kartámaszos pózok, stb.), így az órák kifejezetten szórakoztatóvá válnak, tele kihívásokkal a fiatalok számára. Oldott hangulatban zajlanak az órák, mindenféle versengés nélkül. Mindenki saját képességei és adottságai szerint végzi a gyakorlatokat és abban igyekszik fejlődni.  A foglalkozások célja a fizikai állóképesség növelésén túl, a koncentrációs és koordinációs készség fokozása, az egészséges magabiztosság és önbizalom fejlesztése, a testtudatosság kialakítása. Az órák részét képezik a páros és csoportos gyakorlatok, melyek a társakkal való bizalmon alapuló együttműködésre ösztönöznek.

Kapcsolódó anyagok:

A jógaórák felépítése

Hasznos tudnivalók

Mit ad a jóga?