Jump to content

Mit ad a jóga?

Ezt a cikket azoknak írtuk, akik érdeklődnek a jóga iránt, de nem tudják, miként kezdjenek hozzá, esetleg nem mernek nekilátni. Íme az alapvető tudnivalók!

 

Mi az a jóga?

A jóga egy olyan komplex tudomány, melynek gyakorlásával jobban megismerheted Önmagad és ezáltal a világot. 5000 éve folyamatosan fejlődik, és kizárólag gyakorlati tapasztalatokon alapul. Kellemes „mellékhatása”, hogy gyakorlása közben egyre boldogabb és egészségesebb leszel! A legtöbben itt, a nyugati világban azt hiszik, hogy a jóga csak valamiféle „torna”. Ám ennél sokkal többről van szó. És a "több" alatt nem a haladó, nyakatekert gyakorlatokat értjük - amik akár el is riaszthatnak a jógától -, hanem arra szeretnénk rámutatni, hogy a jóga mindannyiunk életét képes jobbá tenni, mentális és érzelmi szinten is. Mindig éppen ott, ahol szükségünk van rá. Lássuk, miként!

 

 

Merev vagyok!

Először is tudnod kell, hogy a jógához nem kell tornásznak lenned. Ahhoz, hogy jógázni kezdj, nincs szükség rugalmas izomzatra, laza szalagokra, vagy hajlékony ízületekre. Épp ellenkezőleg: minél merevebb vagy, annál nagyobb szükséged van a jógára. A testben "lerakódott" merevséget ugyanis a gyakorlatok által egyre jobban fel tudod lazítani, ami visszahat az érzelmi és mentális síkra is. Ennek eredményeként minden téren oldódik a feszültség, így minden tevékenységeddel kapcsolatban egyre ügyesebb, sikeresebb leszel. És a különböző tevékenységek végzése közben egyre inkább örömödet leled bennük, legyen szó munkáról vagy hobbiról.

 

 

Milyen jóga?

Ahhoz, hogy igazán hatékony légy a fejlődésben, meg kell találnod a számodra leginkább megfelelő jógairányzatot.

A Hatha jóga, a Hatha flow jóga, a Klasszikus jóga, a Gerincjóga és a Stresszoldó jóga órák általában mindenki számára eredményesek. Erősítik és nyújtják az izomzatot, kiváltképp a gerinc körüli mélyizmokat, ezáltal javítják a testtartást és ellazítják a begörcsölt hátizmokat. Rendszeres gyakorlásuk csodát tesz az ülőmunkát végzőkkel.

A gyakorlatok masszírozzák a belső szerveket, serkentve bennük az egészséges véráramlást, tisztítva az adott testrészt, valamint stimulálják a szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszert, melynek hatására azok harmóniába kerülnek, és ez jótékony hatással van a belső elválasztású mirigyekre is.

A légzőgyakorlatok segítik a tisztulást és javítják az energiaáramlást, tested frissebb lesz, érzékeid pedig élénkebbek. A jóga rendszeres gyakorlásával mentálisan megerősödsz és ura leszel érzelmeidnek. Ura leszel önmagadnak.

 

Tudatos életmód

A mentális fejlődés eredményeként azt tapasztalod, hogy Te irányítod életed eseményeit, és nem leszel többé a körülmények áldozata. Időbeosztásodat, hatékonyságodat és emberi kapcsolataidat tekintve is fejlődni, emelkedni kezdesz.

Ha rendszeresen jógázol, könnyedebbnek, felszabadultabbnak, lazábbnak és boldogabbnak érzed magad. Egyre kevesebb konfliktushelyzettel találkozol, és egyre inkább eltűnnek előled az akadályok az életben.

 

Gyakorolj rendszeresen!

Persze ehhez rendszeresen kell gyakorolni. Ha kezdő vagy és egyedül állsz neki a gyakorlásnak, könnyen elkövethetsz olyan hibákat, amikkel meghúzod egy-egy testrészed (például a derekad), így akár el is mehet a kedved a jógától. Pedig a megfelelően kivitelezett ászanák (vagyis testhelyzetek) hatása csakis jótékony lehet. Izomláz, vagy átmeneti diszkomfort érzet természetesen előfordul a gyakorlatok következményeként, annak visszajelzéseként, hogy eredményesen dolgoztál magadon. De maradandó problémának nem szabad jelentkeznie, ezért a jóga tudományát érdemes tapasztalt jógatanárok útmutatása mellett elsajátítani.

Próbálj ki minél többféle jógaórát, hogy megtaláld a számodra leginkább megfelelő irányzatot és azt a jógaoktató, akivel igazán egy hullámhosszra tudsz hangolódni.

Ha már megismerted a jógagyakorlatok pontos kivitelezésének technikáját, és intenzívebb órákra vágysz, próbáld ki a dinamikus jógairányzatokat, például a Vinyasa flow-t.

 

Fáj valamid?

Ha valamilyen egészségügyi problémád van (például fáj a derekad, vagy a térded, meghúztad a csuklód, évekkel ezelőtt volt egy baleseted vagy sportsérülésed, vagy bármi egyéb), mindenképpen szólj a jógaoktatónak az óra elején, és ő az adott testrészt érintő gyakorlatoknál külön figyelmet fog rád fordítani. Ha szükséges, könnyített gyakorlatot fog mutatni neked.

 

Harmónia

Bár a jóga tudománya Indiából származik, mégsem kötelező valláshoz kötni. A jógát bárki gyakorolhatja, függetlenül attól, hogy követ-e bármilyen vallást, vagy sem. A jóga mindenkire egyformán jótékony hatással van: a test egészségessé válik, és harmóniába kerül a lélekkel és a szellemmel. Az ember kiegyensúlyozott, energikus, hatékony és jókedvű lesz. Mindemellett átjárja egy kellemes, békés, nyugodt érzés, s aki nap mint nap ebben a békés állapotban éli az életét, az minden problémás helyzetben könnyebben talál megoldást, illetve egyre kevesebb problémás helyzettel találja szemben magát.

Bárki megtapasztalhatja magán ezt a semmi máshoz nem hasonlítható csodás állapotot, a béke egyetemes érzését. Tapasztald meg Te is!

Szeretettel várunk jógaóráinkon!

 

 

Kapcsolódó anyagok:

A jógaórák felépítése

Hasznos tudnivalók

Jógairányzatok

 

Ha bármilyen kérdésed van jógaóráinkkal kapcsolatban, írj nekünk!